Ballet Studio Carla Nijland

Ballet Studio
Carla Nijland

Pilates

Pilates

Trainen voor Pilates vereist meer aandacht en concentratie dan het liften van gewichten ter bevordering van de spiergroei. Pilates heeft een complete trainingsmethode ontwikkeld die uitgaat van; het middel, het bekkengebied, als het krachtcentrum van het lichaam.

Steeds worden oefeningen zeer geconcentreerd uitgevoerd, wordt er uitgegaan van een neutrale houding van het bekkengebied en lage rug en is er bij alle oefeningen sprake van zeer bewuste ademhaling. Ook voor senioren lijkt het een zeer geschikte methode om kracht, lenigheid en gewicht op peil te houden.

Pilates matoefeningen

  • De Pilates matoefeningen hebben allemaal een naam, een vaste uitvoering, een voorgeschreven ademhaling en worden traditioneel gedaan in een vaste volgorde.
  • Coƶrdinatie en ademhaling
    De oefeningen zijn op geen enkele manier competitief bedoeld. Het is van groot belang te leren rekening houden met eigen mogelijkheden en beperkingen.
  • De kwaliteit waarmee de oefeningen worden uitgevoerd is belangrijker dan de kwantiteit. Op deze manier neemt de spierkracht toe zonder dat de spieren overdreven groot worden.
  • Het lichaam raakt niet overbelast en blessures worden voorkomen. Je leert op efficiĆ«nte wijze je lichaam te gebruiken in plaats van je lijf onnodig te belasten.

De methode is voor mij waardevol vooral door het genoemde basisprincipe centering. Ik probeer mensen bewust te maken vanuit het centrum van de kracht. Dit zijn de buikspieren, de binnenkant van de dijbenen en de bilspieren. Deze moeten sterk en aangespannen zijn. Als alles vanuit het centrum van de kracht komt kan de rest gewoon vrij en zonder problemen en overbelasting bewegen. Belangrijk is spanning in de rest van het lichaam te vermijden. Veel medische specialisten zijn van mening dat Pilates de botdichtheid in het hele lichaam vergroot en zo de kans op breuken en aandoeningen als osteoporose reduceert.